Hoe begin je aan online marketing?

Online marketing is tegenwoordig super populair en niet meer weg te denken om je business te groeien. Als je niet achter wil lopen op de concurrentie, zul je toch echt het web op moeten. Wil jij online marketing inzetten om je doelen te realiseren, maar heb je nog geen idee over hoe of wat het precies in zijn werk gaat? Lees dan vooral verder!

Soorten online marketing

Ten eerste is online marketing een parapluterm voor verschillende soorten marketing die via het web plaatsvinden. Deze hebben allen hun eigen voor- en nadelen. Zo is er bijvoorbeeld SEO, wat staat voor Search Engine Optimization. Hierbij verbeter je je website zo dat hij beter wordt gevonden door zoekmachines en hoger in de zoekresultaten komt te staan. Dan is er ook nog SEA, oftewel Search Engine Advertising, waarbij je de zoekmachine betaalt om bovenaan de zoekresultaten te verschijnen. Het verschil tussen SEO en SEA is dat je bij SEO organisch (dus zonder dat je ervoor hoeft te betalen) hoger in de zoekresultaten komt te staan. Bovendien profiteer je bij SEA zolang je campagnes draaien van resultaat, terwijl je van SEO langer profijt hebt.

Schakel online marketing hulp in

Bovengenoemde vormen van online marketing zijn slechts een greep uit het totale aanbod. Het is dus logisch als je als leek soms door de bomen het bos niet meer ziet. Gelukkig kan je hulp bij online marketing inschakelen. Er wordt dan eerst gekeken naar welke doelstellingen je wil behalen met behulp van online marketing. Dus concreet wat je op welke termijn wil bereiken. Daarna wordt de huidige situatie bekeken: welke marketingstrategie gebruik je al? Wat doet je concurrentie? Vervolgens zal aan de hand hiervan een advies uitgebracht worden over welke (combinatie van) online marketing dienst(en) het beste bij jouw situatie past. Ten slotte kan je er ook nog voor kiezen om voor een online marketing pakket te gaan, zodat je aan de slag gaat met het totaalplaatje.