Een winnende SEO strategie: hier moet je op letten
SEO, ook wel zoekmachine optimalisatie genoemd, kan je dagelijks leads en klanten opleveren. Maar dat gaat niet vanzelf. Je hebt een strategie nodig om het van je concurrenten te winnen. Met andere woorden: je hebt een ‘winnende SEO strategie nodig’. Hoe je zo’n strategie opstelt en waar je op moet letten vertellen we je in dit artikel.
Zet je doelgroep op de eerste positie en Google op positie twee
Je hebt niks aan websitebezoekers als ze gillend je website wegklikken omdat je content niet aan hun verwachtingen voldoet. Dus het belangrijkste is dat de content is afgestemd op de behoefte van je doelgroep. Het verwerken van zoekwoorden in je website komt daarna. Neem dus bij alles wat je aan SEO doet steeds je doelgroep als uitgangspunt. Daarna komt Google.
Wat zoekt je doelgroep online?
Om je doelgroep relevante content te geven heb je inzicht nodig in waar ze online naar zoeken. Hier kun je diverse tools voor gebruiken:
Google Suggest
Google Suggest geeft je voorbeelden van zoeksuggesties als je in Google een zoekopdracht begint in te typen. Deze functie wordt ook wel ‘Autocomplete’ genoemd. Om te achterhalen wat relevante zoekopdrachten voor jouw doelgroep zijn kun je dus simpelweg beginnen met typen. Google geeft je direct allerlei suggesties. Superhandig en nog gratis ook!
Google Keyword Planner
Deze tool geeft je net zoals Google Suggest zoekwoordsuggesties, maar dan met meer data. Bijvoorbeeld data over de maandelijkse zoekvolumes op zoekwoorden, de concurrentie in Google Ads (het advertentieprogramma van Google) en de ontwikkeling qua hoeveelheid zoekopdrachten.
Betaalde tools
Naast de gratis tools van Google zijn er ook veel betaalde tools waarmee je het maandelijkse aantal zoekopdrachten per zoekwoord kunt achterhalen. Enkele voorbeelden zijn:
Daarnaast bieden betaalde tools de mogelijkheid om de online concurrentie te onderzoeken. Daardoor kun je inschatten of het haalbaar is om op een zoekwoord op pagina 1 in Google te ranken. En dat aspect, de online concurrentie, is een belangrijk aandachtspunt waar je rekening mee moet houden bij het uitwerken van je SEO strategie.
Hoe sterk is de online concurrentie?
Je vindbaarheid in Google heeft in hoofdlijnen met 3 zaken te maken:
- Relevante content geoptimaliseerd op zoekwoorden
- Een website die technisch goed in elkaar steekt
- Inkomende backlinks/linkjes van externe websites
Met name voor het derde punt, de inkomende backlinks, is een goed concurrentieonderzoek belangrijk. De linkjes die naar je website verwijzen kun je vergelijken met politieke verkiezingen. Hoe meer stemmen je krijgt, hoe meer je jouw stempel in de politiek kunt doordrukken.
Zo werkt het ook in Google: hoe meer linkjes je krijgt, hoe groter de kans dat je goed vindbaar wordt. Met één aandachtspunt: dat de linkjes van relevante bronnen komen. Dus als je een hoveniersbedrijf hebt, zijn bijvoorbeeld linkjes vanaf woonblogs en tuinblogs relevant.
Een online concurrentieonderzoek heeft dus met name betrekking op het analyseren van de linkprofielen van je concurrenten. Het uitvoeren van een dergelijk SEO onderzoek is specialistisch werk en kun je daardoor het beste uitbesteden aan een SEO bureau.
Zoekwoorden clusteren
Het concurrentieonderzoek levert je een overzicht op van zoekwoorden waar maandelijks op wordt gezocht en waarvoor het haalbaar is om op pagina 1 in Google vindbaar te worden. De zoekwoorden verdeel je vervolgens over de verschillende pagina’s van je website.
Op die manier optimaliseer je iedere pagina op relevante zoekwoorden en zorg je ervoor dat je website in de basis gevonden kan worden.
Content creëren: leer van je concurrenten
Als je weet op welke zoekwoorden je gevonden wilt worden is het belangrijk om naar de content te kijken die Google hoog rankt. Dus Google per zoekwoord en analyseer de top 3 van de zoekresultaten.
Probeer vervolgens betere content te maken. Bijvoorbeeld door relevante informatie toe te voegen die op de websites van je concurrenten ontbreekt. Of door veel visuele elementen toe te voegen, zoals video en foto’s.
Google wilt haar gebruikers de best mogelijke zoekresultaten geven. Dus als jij voor de best mogelijke content zorgt heb je een streepje voor op je concurrenten.
Onmisbaar in SEO strategieën: promotie
Zoals eerder besproken hebben backlinks naar je website een grote impact op je vindbaarheid. Zorg daarom dat er relevante links naar je content verwijzen. Voorbeelden van linkbronnen zijn:
- Startpagina’s
- Blogsites
- Nieuwswebsites
- Social media
Vaak moet je een vergoeding betalen om een link te mogen plaatsen. Zie dat als een investering in het verbeteren van je SEO.
Hulp nodig? Schakel een SEO bureau in
Als je SEO goed wilt aanpakken kost het veel tijd en geld. Maak voor jezelf daarom goed de afweging of het verstandig is om zelf met SEO aan de slag te gaan of om het aan een SEO bureau uit te besteden.
Als je de tijd en het geld tegenover de investering zet voor het uitbesteden van SEO, dan is het vaak goedkoper om het werk uit te besteden.