Filosofie van de zoekmachine

Wie graag hoger op de ranglijst van Google wil komen doet er goed aan om de achterliggende filosofie van het bedrijf in ogenschouw te nemen. Zeker als je een idee wilt krijgen op welke manier je kunt stijgen in zichtbaarheid van je website.

Google is een volledig geautomatiseerde zoekmachine die software gebruikt die bekend staan als webkruipers. Ze doorzoeken het web op regelmatige basis om sites te vinden die aan de omgeving kunnen worden toegevoegd. 

De grote meerderheid van de sites die op de zoekresultaten verschijnen zijn niet handmatig voorgelegd om te worden opgenomen in de lijst. Deze zijn gevonden door de software die hiervoor is ingezet.

Drie manieren van zoeken

Er zijn ruwweg drie manieren waarop Google zoekt. Om te beginnen het kruipen of crawling waarmee er software wordt ingezet om nieuwe of hernieuwde pagina’s zoekt. De zoekmachine slaat de adressen van de desbetreffende pagina’s, ook wel bekend als pagina URL’s, op in een grote lijst ter revisie. De websites worden gevonden op verschillende manieren, maar de meest gebruikte methode is links te volgen die op bekende pagina’s staan.

Dit maakt het volgen van een goede linkbuilding strategie één van de kernwaarden om hogerop te komen in de ranking.

De tweede manier is die van indexering. Google bezoekt de pagina’s na het crawling proces. Er volgt een analyse van de inhoud van de betreffende site. Eigenlijk wordt alles geanalyseerd, de inhoud of content, de images en video bestanden. 

Dit gebeurt om een breed begrip te krijgen van de bedoeling van de pagina. Deze informatie wordt opgeslagen in de Google index, dat in feite een grote database is die op vele computers wordt beheerd.

Zoekresultaten 

De derde manier is het kijken naar de zoekresultaten van de gebruikers. Wanneer iemand een zoekopdracht geeft, dan probeert Google vast te stellen wat precies de hoogste kwalitatieve resultaten biedt. Er zijn daarbij vele factoren die hier in meespelen, zoals de locatie van de gebruiker. 

Ook het taalgebruik, met welk apparaat er gezocht wordt alsmede vorige zoekopdrachten worden hierin mee gewogen. De geografische locatie is van belang omdat een zoektocht naar een product in Amsterdam wezenlijk andere resultaten oplevert dan diezelfde opdracht in New York. De zoekmachine accepteert geen betaling om hoger op de ranglijst te komen en maakt gebruik van algoritmes.

Om deze algoritmes effectiever voor je website te laten werken dien je eigenlijk de kennis van een gedegen linkbuilding bureau in huis te hebben of in huis te halen. Het is de snelste manier om meer respons te krijgen omdat je eerder zichtbaar bent bij zoekopdrachten.